Martinique - Reisverslag uit Fort-de-France, Martinique van Lisette en arie - WaarBenJij.nu Martinique - Reisverslag uit Fort-de-France, Martinique van Lisette en arie - WaarBenJij.nu

Martinique

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette en arie

06 November 2008 | Martinique, Fort-de-France

Hallo allemaal, even een teken van leven vanuit Martinique..

Vanaf afgelopen vrijdag zitten we hier, Arie om wat te werken, en Lisette om beetje uit te rusten van haar zware leven op Curacao.

Tot komende zondag zijn we hier.

Voordat ik verder ga over Martinique, wil ik toch nog even terug komen op half oktober. Op 14 en 15 oktober heeft de tropische storm Omar over Curaçao geraasd.
Dat wilde dus zeggen; heel onstuimig weer.
Zo hebben wij het nog niet meegemaakt.
De laatste echte tropische storm die hier kwam was van 1999 (Lenny), dus dat was effe geleden..

Maar goed, we hebben t geweten. De stranden weg, vernield, koraal onder water; weg, vernield.... ongelooflijk dat dat zomaar gebeurt in een dag of 2 tijd. De plaatjes waren natuurlijk spectaculair zie maar op http://www.versgeperst.com/?p=401 (een website van paar kempische jongeren die hier op t moment stage lopen)

Er staat ook een kort filmpje op onze log die ik heb gemaakt bij het strand van Caracasbaai tijdens de storm.

En dan nu Martinique, afgelopen vrijdag de hele dag onderweg geweest om hier te komen.
We hebben een aantal tussenstops gemaakt en we moesten op St. Maarten van het Nederlandse gedeelte met de taxi naar het Franse gedeelte, om daar op een dat kleine luchthaventje het vliegtuig naar Martinique te nemen. Arie vertelde in het vliegtuig naar St. Maarten effe tussen neus en lippen; ‘oh ja, volgens mij moeten we met de taxi naar de Franse kant’…… tsss… en we hebben maar 2 uur, en tis druk met verkeer op St. Maarten, zeker tussen de middag, als dat maar goed komt.
Ik helemaal in de stress natuurlijk… maar ach; alles kwam natuurlijk goed…
Vervolgens nog een tussenstop in Guadeloupe, waar we een half uur het toestel uit moesten.
Aan t eind van de middag dan eindelijk hier, waar we werden opgehaald vanaf de airport.

We hebben een auto gehuurd, en zijn zaterdag, zondag en maandag het eiland over geraced om zoveel mogelijk te zien.
Het weer is hier lekker. Minder wind als bij ons, en snachts hebben we het een beetje koud. We hebben de airco al op 26 graden gezet om ‘t wat warmer te krijgen.

Zaterdag en zondag hebben we de kust van Martinique verkend. (Vauclin, Cap Chevalier met paar mooie stranden, St. Anne, Le Salinas, Marin pittoresk havenstadje, st. Luce , Le Diamant met zijn kenmerkende vulkanische rots in de zee, Trois Ilets, waar Josephine van Napoleon is geboren)
Op zich allemaal mooie kustplaatsjes hoor, maar ja, we zijn natuurlijk een beetje verwend…

Omdat het dit weekend Allerzielen (toch?) was, waren alle winkels en restaurantjes gesloten. C’etait dommage…

Op maandag zijn we naar St Pierre gegaan.
Deze voormalige hoofdstad is in 1902 door een uitbarsting van een nu nog steeds actieve vulkaan (Mont Pélee) helemaal verwoest.
Van de 26.000 inwoners bleef slechts 1 man in leven, een ter dood veroordeelde die diep in de kerkers van de stad gevangen zat ..de man werd gratie verleend.
Hier hebben we de ruines bekeken die nog in het dorp staan. Het dorp heeft tegenwoordig nog maar zo’n 5000 inwoners. De laatste uitbarsting is van 1939..
Daarna zijn we naar de vulkaan gereden. Je kan die zelfs beklimmen, maar wij hadden daar jammer genoeg geen tijd voor. Naar boven is ongeveer 3 uur
Maar het uitzicht wat je vanaf hier hebt is erg indrukwekkend. Je kijkt helemaal over de Atlantische kust. Dus het was evengoed zeer de moeite waard.

Op de terugweg zijn we door het tropisch regenwoud gereden. Dit prachtige regenwoud bedekt de flanken van de binnenlandse bergen met heel veel groene dingen zoals reuzenbamboes, bergpalmen, mahoniebomen, hangende parasietplanten, orchideeën, enz... Dit deed ons erg aan Puerto Rico denken.
Zowiezo is het eiland erg groen. Betekent dus dat er ook regelmatig een buitje valt. Maar mooi is het zeker.

Tijdens deze rit kwamen we langs een watervalletje cq bergstroompje. Arie heeft natuurlijk een frisse duik genomen.
Tot donderdagavond is Arie onder de pannen voor het congres.
Daarna hebben we nog 2 dagen hier, nog niet duidelijk wat we dan gaan doen. Zien t allemaal wel. Zondagavond zijn we weer terug op curacao….

veel groetjes van ons.

• 09 November 2008 - 17:51

Ellen:

Weer zo'n super leuk avontuur. Het lijkt me een mooi eiland. Blijven genieten. Groetjes vanuit een zonnig Bogotá.
    Ellen